עם שאלות אלו ועוד, מתמודדים סטודנטים רבים אשר אף אלו מהם אשר נמנים בין המצטיינים שבקרבם, מתקשים ומחפשים מענה על השאלה שבכותרת "איך כותבים עבודה אקדמית?".
שכן, הקושי בכתיבה גם אם מדובר בספרותית ולאו דווקא אקדמית, כך גם ביכולת אישית ו/או כישורי עריכה, ובאופן כללי עבודה אקדמית אינה בהכרח קשורה לרמה הלימודית אשר מעידה על ידיעת החומר הנלמד בקרב הסטודנטים, הבנת הקורסים השונים והחומר האקדמי הנדרש לתואר.
התסכול עמו מתמודדים סטודנטים רבים מהקושי בהכנת עבודה אקדמית
סטודנטים רבים ניצבים בדילמה עד כדי תחושת שיתוק וחוסר אונים, זאת, מול החובה להגשת עבודות אשר דורשות מהן כישורי כתיבה וניסוח, בפרט שמדובר בכזה אשר נדרש להיצמד לכללי האקדמיה שהמשמעות היא שמדובר אמנם בכל מטלה אקדמית אף המוגבלת לעמודים מעטים, אך על אחת כמה וכמה תחושת התסכול מתעצמת כאשר הם מבינים עד כמה הם נזקקים לסיוע ועזרה להכנת עבודה סמינריונית, שכן אין מדובר במענה על אירועון וכדו', אלא בניית הסמינריון מראשיתו ועד תומו.
ממה נוצר עיקר תחושת התסכול, ומדוע זה לא בושה לבקש עזרה?
התשובה לכך הינה, כי הקושי קיים על אף שהסטודנטים חשים שהם צברו בשנים הראשונות לתואר מידע וחומר עיוני ומהותי רב, למדו המון ענפים שונים ורבים בעולם המשפט, כאשר במקביל לכך אף הגישו מטלות רבות, עשו מבחנים ועל מנת להגיע לשנה השלישית בלימודים לתואר בה נמצאת החובה להגשת עבודה סמינריונית אף קיבלו ציונים, אשר ללא ספק יכולים לאפשר להם לדון בנושאים רבים מעולם המשפט.
כלומר, סטודנטים בשנה האחרונה ללימודים יודעים להבחין בין תכלת לכרתי, ו/או במילים פשוטות הינם בשלב אשר עליהם לדעת לנהל שיחה ודיון משפטי בהמון נושאים מתחומי המשפט, כמו גם חיפוש מקורות, זיהוי בפסק הדין בין עיקר לטפל, היינו, הידע לזהות את הכיוון המשפטי אליו מובילה החקיקה ו/או הפסיקה.
הווה אומר, משמעות האמור היא כי הרמה של סטודנט למשפטים בשנה השלישית הינה כזו אשר הוא ידע לנפות את החומר, לקרוא ספרות משפטית, וניתוח נכון של המצב ואיתור השאלות המשפטיות, אך מנגד קיים אצלו קושי והוא נזקק לעזרה בכתיבת עבודה סמינריונית.
מה הדרך להצליח ולהכין עבודה מקצועית?
הדרך הטובה ביותר הינה לעבוד ולהיצמד לסדר מסוים, הקפדה על כל אחד מהשלבים, לימוד ותכנון נכון של כל שלבי הכנה עד תומה.
אמנם, זה לא נשמע כמו פתרון שמתאים לכולם, שכן, לא אצל כולם היצמדות ועבודה לפי הסדר תביא את המקסימום, מול מי שכלל אינו מוצא ידיו ורגליו וכן כלפי הסטודנטים שאצלם הקושי הוא מזערי ורק דורש שיפור, כך שעדיין עדיף לפנות לסיוע, אך למצער ארשום כמה נקודות חשובות שיכולות לסייע ברמה הפרקטית.
תחילה, איך בוחרים נושא לסמינריון?
ראשית כל, יש לציין שלעיתים החובה היא להכין עבודה מתוך רשימת נושאים סגורה ולעיתים ניתנת אפשרות בחירה, אך כאשר ניתנת אפשרות בחירה, הרי שלעיתים מדובר בנושא אשר הוא יכול להיות משותף לתחומים שונים.
כמו כן, אף כאשר הסטודנטים מקבלים רשימת נושאים לבחירה, לעיתים מדובר יהיה ברשימה סגורה ולעיתים ברשימה פתוחה כהמלצה בלבד, ואזי הסטודנטים יכולים לבחור תחומי מחקר אשר אמנם קשורים לתחום הנלמד, אך בכוחות עצמם.
מה הכוונה בחירת נושא מתוך רשימה פתוחה?
מיותר לציין, שכאשר המרצה מאפשר יד חופשית בבחירת הנושא, אזי הסטודנטים יכולים אף לבחור נושאים שקרובים לליבם, כאלה אשר הם חשים רצון לכתוב ולחקור באותו הנושא, לפעמים מתוך קשר אישי ו/או חוויות מהווה ו/או מהעבר, הקשורות אל הסטודנט באופן ישיר ו/או לבני המשפחה, לפעמים מתוך תחושת שליחות ובחירת רצון אשר יש בו ערך מוסרי ו/או תרומה מסוימת, כגון על אוכלוסיות מיעוט, נוער בסיכון, נשים חד הוריות וכן על זו הדרך.
בנוסף לאמור, ישנם סטודנטים אשר מעדיפים לבחור נושא אשר הם חשים כי הוא אטרקטיבי, עם היתכנות לשימוש וניתוח מצב אקטואלי לאור המחקר, כך סטודנטים רבים תחושת חיבור אל הנושא של העבודה הסמינריונית יותר מאשר תחום עיוני ואפילו חשוב ביותר, שכן, החיבור מהעיון והמחקר אל דברים מוחשיים, יוצרים אף תחושת השפעה על המציאות שקורית מידי יום ביומו.
מנגד יש להיזהר שלא ללכת שבי בעיניים עצומות אחר הנושא, ללא שעורכים קודם לכן מספר בדיקות הכרחיות, כגון מידת הבקיאות שלנו באותו הנושא, האפשרויות והרעיונות למחקר, היכולת לאתר מקורות מהספרות בנושא, והאפשרויות העומדות לפתחנו לעשיית המחקר, בהתאם לסוג המחקר.
מה עוד חשוב לעשות בשביל עבודה אקדמית מקצועית?
כפי שנאמר במקורות 'לא הביישן למד', כך גם הדבר בהכנת עבודות אקדמיות, היות וההתמודדות והקושי אינו רק של סטודנטים בודדים ו/או של כאלו המתקשים אף בתחומים אחרים, הרי שכפי שנהוג לומר כי הבנת הבעיה היא תחילת הפתרון, כך צריך לנהוג גם במטלה אקדמית, לפיכך, כאשר מזהים כי קיים קושי מסוים בהכנת עבודה אקדמית אזי הפתרון הנכון והטוב ביותר הוא לפנות לעזרה וסיוע מקצועי, כך שתוכלו למצוא את הדרך להגיש מטלה אקדמית בדרך שתענה על הדרישות, כאשר היא גם תבטא את הרמה בה אתם נמצאים ולכל הפחות שואפים להיות, ולא את הקושי אשר חווים בכתיבה ועריכה.