מכללה או אוניברסיטה? היכן כדאי ללמוד?

תוכן עניינים

בישראל קיים היצע נרחב של אפשריות לימודים. כך שזוהי שאלה כבדת משקל אשר עשויה להכריע את עתיד הסטודנט. בעבר הכול היה פשוט יותר, כמעט ולא היו אפשריות בחירה, בישראל אין מורשת ארוכת ימים של מכללה או אוניברסיטה כמו בארצות הברית או אירופה., ואכן מספר הסטודנטים באוניברסיטאות היה מוגבל, ולמי שלא הצליח להתקבל היו אפשריות מצומצמות.

ישנם מספר קריטריונים שמשפיעים על ההחלטה: המחיר, היוקרה, נוחות, רמת הלימוד, חיי החברה, זכות הבחירה, תנאי הקבלה, האפשרות לעבוד במקביל ללימודים, עומס הלימודים ועוד.

המחיר ותנאי הקבלה הם למעשה המשפיעים ביותר. שכר הלימוד באוניברסיטאות נמוך מאוד יחסית למכללות, למרות זאת יש בחלק המכללות אפשרות למלגות אשר עשויות להקל.

תנאי הקבלה

הקריטריונים לקבלה למכללה או אוניברסיטה במרבית הפקולטות (בייחוד למבוקשות שבהן כגון משפטים, הנהלת חשבונות, פסיכולוגיה וכ"ו), הם גבוהים מאוד, האוניברסיטאות עדיין נתפסות כיוקרתיות יותר.

למעשה על פי סקרים שנערכו – 40% מהסטודנטים במכללות נמצאים שם בגלל תנאי הקבלה הנמוכים ולכן לחלק גדול של הסטודנטים אין בכלל אפשריות בחירה. אם בעבר כשרצית להתקבל למשפטים האפשרות היחידה הייתה לנסות ולהשיג ציון גבוה מאוד בפסיכומטרי, הרי שהיום יש מגוון אפשריות במכללות. חיי החברה משתנים ממקום למקום, במכללות בדרך כלל יש אווירה אינטימית יותר, ויחס אישי יותר, דבר שעשוי להקל על הכרות עם סטודנטים אחרים.

רמת הלימוד

למרות שהדעה הרווחת היא שבאוניברסיטאות הרמה גבוהה יותר, הרי שלמעשה בשנים האחרונות המכללות מושכות אליהן מרצים מהשורה הראשונה, בעיקר כיוון שהן מציעות משכורות גבוהות יותר. לסטודנטים רבים חשובה מאוד גם האפשרות לעבוד במקביל ללימודים, אפשרות זו קיימת יותר במכללות אשר מציעות זמני לימוד גמישים, אפשרויות ללימודי ערב וכתיבת עבודות אקדמיות עם קבלת הארה בכתיבתן או הקלות נוספות.

פרקטיקה

לרוב במכללות יש שימת דגש על יותר פרקטיקה מאשר תאוריה, אך זה כמובן תלוי מאוד בתחום הלימוד. לדוגמא, בתחום עיצוב פנים נדרש מהבוגרים פרטיקה ותרגול, וכמובן ברוב מקומות הלימוד, אם זו מכללה או אוניברסיטה, תדרשו להגיש עבודות גמר, וככל שהסטודנטים יצברו יותר ניסיון בלימודים כך יהיה להם קל יותר במציאת עבודה בתחום, בין שכיר או עצמאי.

מכללה או אוניברסיטה? התואר של מי שווה יותר?

הדעה הרווחת היא כי יש יתרון למי שרכש תואר באוניברסיטה לעומת מכללה. משיטוט באתרי דרושים נראה כי טענה זו נכונה, יש עדיפות לבוגרי האוניברסיטאות, להוציא מכללות פרטיות מסוימות שכבר צברו לעצמן שם ומוניטין, כגון המכללה למנהל. או מכללות אשר מציעות הכשרה ספציפית שאיננה קיימת באוניברסיטה. נראה כי בישראל עדיין כדאי יותר ללמוד באוניברסיטה, למרות שנראה שתוך מספר שנים חלק מהמכללות תצלחנה למקד את עצמן במקום גבוה יותר ברשימה.

מאמרים נוספים

/ 5.

פנו אלינו למידע נוסף וייעוץ חינם
דילוג לתוכן