6 טיפים לכתיבת עבודה אקדמית מוצלחת
1. היה ממוקד. הדבר הראשון, והחשוב ביותר שיש לציין לגבי עבודה אקדמית הוא זה: עבודה אקדמית היא דרך שיטתית, מדעית ומקצועית (בעלת סטנדרטים) למענה על שאלת מחקר. מה שלא תורם למענה על השאלה לא רלוונטי לעבודה; מה שכן תורם, ויכול להשפיע על המסקנה (היא התשובה לשאלת המחקר), אמור להימצא בה- במסגרת המגבלות של העבודה. לעבודה אקדמית תמיד יהיו מגבלות של אורך; לכן יש להשקיע מחשבה לגבי מה שייכלל בה, ובעיקר מה שלא ייכלל. שאלת המחקר היא זו שקובעת עבורנו במה להתמקד ואת מה לנפות.
2. בחר נושא שמעניין אותך. בדרך כלל בחירת הנושא נתונה למגבלות שונות. בכל זאת, כמעט תמיד תוכל לבחור בין נושא שמעניין אותך יותר לבין נושא שפחות. כתיבת העבודה יכולה להיות נטל לא פשוט; העניין שלך בה צריך להיות המנוע שדוחף אותך להמשיך ולהתקדם בה.
3. חשוב להיות ערים לסתירה שקיימת בין שני הסעיפים הנ"ל. אם הנושא מעניין, תמיד קיים הפיתוי להמשיך ולדוש בו, לחקור לעומקו ובכך לסטות מהמסלול שמתווה שאלת המחקר. במקרים כאלה, הסעיף הראשון הוא שקובע- צריך להמשיך להיות ממוקדים במטרת המחקר. העניין והסקרנות יכולים להיות תמיד מוגבלים; עבודה אקדמית תמיד נכתבת תחת מגבלות מחמירות.
4. שאף לאובייקטיביות. הדבר אמור במיוחד לגבי עבודות אקדמיות העוסקות בסוגיות פוליטיות, כלכליות וחברתיות. צריך לשמור על ראש פתוח; לא להיות תקוע בדעות קדומות. זכור, מטרת המחקר האקדמי היא לגלות לנו ידע אמפירי על העולם- ולא לספר סיפור על מה שאנחנו חושבים עליו. זכור גם שתשובות אמתיות לשאלות מחקר, לעתים קרובות לא נוגעות לסקאלה שבין שמאל וימין. הן יכולות לפרוץ את הסקאלה.
5. תכנן את העבודה. מחקר צריך להיות מותווה כחלק מתוכנית. חשוב מהם הצעדים הדרושים לך לצורך הגעה למסקנות טובות ותקפות. על סמך זאת, תכנן את הצעדים שבכוונתך לנקוט. כתוב את ראשי הפרקים של העבודה מראש, והתקדם בכתיבה ובקריאה פרק אחר פרק.
6. תתחיל לכתוב. מיד לאחר שסיימת ללקט את מקורות המידע הראשוניים ולעיין בהם. הכתיבה נותנת סדר לדברים ומונעת ממך לקרוא כמויות של חומר לא רלוונטי. אל תחכה שהדברים 'יסתדרו' לך בראש- סדר אותם אתה על הדף.